(P) Cum funcționează injectoarele în motoarele cu ardere internă

CoolNews
share

Motoarele cu ardere internă au cunoscut o evoluție semnificativă în ceea ce privește eficiența și economia de combustibil, datorită avansurilor în tehnologia injecției de combustibil. Un rol central în această transformare îl au injectoarele moderne, integrate în sisteme de injecție sofisticate și gestionate electronic. Acestea permit vehiculelor să respecte standardele tot mai stricte de poluare și, în același timp, să mențină performanțe ridicate.

Deși motoarele diesel au utilizat întotdeauna injectoare pentru a controla cantitatea de combustibil, motoarele pe benzină s-au bazat mult timp pe carburatoare. Introducerea sistemelor de injecție mecanică a fost un pas important în evoluția tehnologiei, facilitând tranziția către normele de poluare Euro I și Euro II. Cu toate acestea, adevărata revoluție a avut loc atunci când mecanica și electronica au fost combinate.

Primul pas important a fost injecția electronică de tip monopunct, care a reprezentat o etapă intermediară către injecția multipunct. Acest sistem avansat ajustează cantitatea de combustibil în funcție de turația motorului, optimizând astfel eficiența. Vehiculele moderne pot exploata la maximum potențialul motoarelor cu ardere internă, depășind constant limitele anterioare de performanță și eficiență.

Injectoarele: ce sunt și care este rolul lor

Funcționând ca niște dispozitive electromecanice, ele sunt responsabile pentru pulverizarea și direcționarea carburantului către portul supapei din galeria de admisie. Acest proces este esențial pentru o ardere optimă, influențând direct performanța motorului și eficiența consumului de combustibil.

Structura unui injector include mai multe componente cheie, cum ar fi carcasa din metal sau plastic, supapa activată de un solenoid, și conexiuni electrice pentru alimentarea cu energie de la baterie. De asemenea, un filtru la partea superioară a injectorului asigură că impuritățile nu intră în motor, menținând astfel eficiența și longevitatea acestuia.

Injectoarele funcționează sub comanda calculatorului de injecție, care ajustează momentul și durata injectărilor de combustibil, bazându-se pe datele recepționate de la senzorii motorului. În funcție de tipul motorului, injectoarele pot avea și funcții suplimentare, cum ar fi aceea de pompă în cazul motoarelor diesel.

Un aspect interesant este modul în care injectoarele răspund la variații ale cantității de aer aspirat prin galeria de admisie. Calculatorul motorului (ECU) detectează aceste variații și ajustează corespunzător cantitatea de combustibil pulverizată, pentru a menține un raport optim aer-combustibil.

Numărul injectoarelor corespunde de obicei cu numărul cilindrilor motorului, fiecare injector având de gestionat o presiune considerabilă, uneori depășind 1.000 de bari în condiții de funcționare intense, cum ar fi un motor care funcționează la 1.000 de rotații pe minut.

Cele mai comune simptome ale unor injectoare defecte

Injectoarele defecte ale mașinii pot conduce la o serie de simptome neplăcute, iar detectarea lor timpurie este esențială pentru a evita probleme mai grave ale motorului. Iată ce semne ar trebui să te alerteze:

 

  1. Vibrații neregulate și rateuri la accelerație: Unul dintre semnele evidente ale problemelor la injectoare este comportamentul anormal al motorului, mai ales la relanti. Dacă observi trepidații sau chiar detonări, este posibil ca injectoarele să nu furnizeze cantitatea adecvată de combustibil necesară pentru un ciclu complet de combustie. Acest lucru este și mai pronunțat în cazul motoarelor turbo, unde problemele pot include și pierderi de putere la accelerare.
  2. Emisii urât mirositoare: Dacă simți un miros puternic de combustibil în interiorul mașinii, aceasta poate fi un indiciu că injectoarele sunt blocate sau că există scurgeri de carburant. Acesta este un semn al eficienței scăzute a sistemului de injecție, care nu doar că afectează performanța motorului, dar este și dăunător pentru mediu.
  3. Consum excesiv de carburant: Injectoarele defectuoase pot duce la un consum crescut de combustibil. Acest lucru se întâmplă deoarece injectoarele defecte pot permite un debit mai mare de carburant decât este necesar pentru funcționarea optimă a motorului. Acest aspect este vizibil mai ales la motoarele diesel, dar nu este exclus nici pentru cele pe benzină.

 

Pentru a menține performanța optimă a vehiculului și pentru a preveni deteriorarea acestuia, este foarte important să fii atent la aceste semne și să acționezi prompt în vederea remedierii problemelor la injectoare. Regularitatea verificărilor și întreținerii sistemului de injecție nu doar că va prelungi durata de viață a motorului, dar va asigura și o călătorie mai sigură și mai plăcută.

Probleme comune la nivelul injectoarelor

Injectoarele, componente vitale ale sistemului de alimentare cu combustibil al unei mașini, pot întâmpina diverse probleme care afectează performanța autovehiculului. Aceste disfuncționalități sunt cauzate frecvent de acumularea de impurități, factor ce perturbă fluxul normal de combustibil și necesită intervenție specializată pentru remediere.

Unul dintre cele mai comune probleme este murdărirea injectoarelor. Aceasta se produce din cauza particulelor de mizerie provenite din carburanți, aditivi sau ulei, care se acumulează pe componentele injectorului.

Acest blocaj interferează cu debitul corect de combustibil și, prin urmare, afectează eficiența motorului. Curățarea periodică într-un service autorizat este esențială pentru a menține performanța optimă a mașinii și pentru a preveni problemele mai grave.

O altă problemă frecventă este înfundarea injectoarelor, care apare datorită depunerilor reziduale ce pot obstrucționa fluxul de combustibil. Acest fenomen este particular prezent la vehiculele diesel, mai ales în condițiile utilizării repetate în trafic urban, unde ciclurile scurte de conducere nu permit motorului să atingă temperatura optimă pentru arderea completă a particulelor. Curățarea regulată poate ajuta la eliminarea acestor depuneri și la restabilirea funcționării normale a injectorului.

Blocarea injectoarelor poate fi întâlnită și este adesea cauzată de deteriorarea duzei prin care se pulverizează combustibilul, sau de depunerile externe de rugină care limitează controlul asupra debitului de combustibil. Această situație necesită intervenții specializate pentru înlocuirea sau repararea părților afectate.