Marele Premiu al Austriei de Formula 1 are o istorie bogată și fascinantă, reflectând evoluția motorsportului și pasiunea austriacă pentru viteză și tehnologie. Debutând în 1963, acest eveniment a devenit unul dintre cele mai importante din calendarul competițional al Formulei 1.
Prima cursă de Formula 1 în Austria a avut loc pe circuitul Zeltweg Airfield în 1964. Acest circuit temporar, amenajat pe o pistă de aerodrom, a fost gazda unei curse spectaculoase, câștigată de italianul Lorenzo Bandini. Totuși, pista s-a dovedit a fi inadecvată pentru cursele de Formula 1 din cauza suprafeței sale neuniforme, iar Austria nu a mai găzduit un Mare Premiu până în 1970.
În 1970, Marele Premiu al Austriei a revenit pe noul circuit Österreichring, situat lângă Spielberg. Acest circuit rapid și tehnic a devenit rapid unul dintre favoritele piloților și fanilor deopotrivă. Prima cursă pe Österreichring a fost câștigată de belgianul Jacky Ickx, marcând începutul unei perioade de glorie pentru Marele Premiu al Austriei.
Circuitul Österreichring a fost gazda curselor de Formula 1 până în 1987, când preocupările legate de siguranță au dus la retragerea acestuia din calendarul competițional. După o pauză de zece ani, circuitul a fost remodelat și modernizat, fiind redenumit A1-Ring. Marele Premiu al Austriei a revenit în 1997, oferind din nou curse spectaculoase până în 2003, când a fost din nou retras din calendar.
În 2014, sub denumirea de Red Bull Ring, circuitul a fost reintrodus în calendarul de Formula 1 datorită investițiilor semnificative făcute de compania Red Bull. De atunci, Marele Premiu al Austriei a devenit un punct de reper în sezonul de Formula 1, fiind cunoscut pentru peisajele sale pitorești și atmosfera vibrantă.
Marele Premiu al Austriei a fost martor la numeroase momente memorabile de-a lungul anilor. Unul dintre cele mai notabile a fost în 2002, când echipa Ferrari a ordonat controversatului „team order” care l-a forțat pe Rubens Barrichello să cedeze victoria lui Michael Schumacher. De asemenea, în 2016, Lewis Hamilton și Nico Rosberg au avut o coliziune dramatică în ultimul tur, ceea ce a condus la o victorie surprinzătoare pentru Hamilton.
Istoria Marelui Premiu al Austriei este marcată de evoluții spectaculoase, controverse și momente de neuitat. De la primele sale zile pe Zeltweg Airfield până la cursele moderne de pe Red Bull Ring, acest eveniment a rămas o parte esențială a sportului cu motor, reflectând atât pasiunea Austriei pentru Formula 1, cât și angajamentul său de a oferi spectacole de clasă mondială.
sursa foto: Shutterstock