
O nouă controversă de tip „inspirație versus copiere culturală” lovește lumea modei de lux. De data aceasta, brandul Prada este în centrul atenției, acuzat că ar fi preluat designul tradițional al papucilor indieni Kolhapuri pentru o linie nouă de încălțăminte masculină, prezentată recent la Paris, fără a menționa deloc originea acestor creații.
Artizanii din Maharashtra, regiunea Indiei unde acești papuci sunt confecționați de secole, s-au simțit nedreptățiți. Președintele Camerei de Comerț din zonă a trimis chiar o scrisoare oficială către Prada, criticând faptul că moștenirea culturală a fost folosită fără acord și fără a le fi recunoscut meritul.
Kolhapurii nu sunt un trend de sezon. Sunt parte din identitatea Indiei, cu rădăcini istorice în secolul al 12-lea. Din 2019, au statutul de Indicație Geografică, adică sunt recunoscuți oficial ca produs tradițional indian, asemenea vinurilor franțuzești sau brânzei Parmigiano din Italia.
Prada a răspuns pentru BBC că încălțămintea este „inspirată din tradiția indiană” și că e deschisă la dialog și colaborare cu artizanii locali. Dar pentru mulți, răspunsul vine prea târziu.
Nu e prima dată când un brand de lux e acuzat de „rebranding” cultural. Louis Vuitton a trecut printr-un episod similar când a lansat o ie românească reinterpretată, vândută cu 5.000 de euro, fără să menționeze originile românești – piesă retrasă ulterior și însoțită de scuze.
Moda inspiră, dar moștenirea se respectă.
sursa foto: Shutterstock