Mașinile Dacia se fabrică în România de vreo 49 de ani. În 1968, pe porțile Uzinei de Autoturisme Pitești ieșeau primele Dacii 1100, alintate acum de colecționari cu numele de „sutici”. Un an mai târziu, în 1969, își făceau apariția primele Dacii 1300. Berlina cu 4 uși, 54 de cai putere și tracțiune pe puntea față era un automobil modern în Europa anilor 1970. Dintre toate mașinile Dacia care au iești la lumină sunt însă și câteva ”misterioase”.
Sâmbătă, la Iași, Dacia D6 Estafette va fi expusă în premieră la o Întâlnire Dacia Clasic. Este una dintre puținele astfel de exemplare încă păstrate în România. Au fost fabricate mai puțin de 1000 de bucăți, folosite doar de instituțiile statului.
Legenda spune că Elena Ceaușescu se temea că, dacă vor fi vândute populației, acestea vor ajunge un simbol al unei mișcări hippy românești, întocmai cum s-a întâmplat cu VW Transporter.
Cele mai frumoase mașini Dacia vechi din România și din străinătate vor fi expuse în centrul Iașiului, sâmbătă, între orele 10:00 și 14:00 pe Pietonal Ștefan cel Mare.
Automobilele, majoritatea Dacia 1300 și 1100, au fost fabricate cu aproape o jumătate de secol în urmă, însă sunt în stare perfectă de funcționare. Iar dacă Dacia ți se pare că nu e tocmai o mașină de lux, vei fi surprins să afli că a existat chiar și una cu aer de limuzină – Dacia 2000 „Tovarășa”, destinată cuplului Ceaușescu și înalților demnitari. A fost fabricată în 1982 și are dotări premium pentru vremea aceea: cutie de viteze automată, aer condiționat, geamuri electrice și pilot automat cu comenzi pe volan.