F-SIDES este primul cineclub românesc dedicat exclusiv filmelor făcute de femei și modurilor alternative de a privi și reprezenta feminități în cinematografie și societate. Având o frecvență bilunară, cineclubul va debuta pe 13 iulie la Spațiul M60 din București și va continua timp de 5 luni cu o serie de proiecții în grădinile de vară ale Bucureștiului.
Pornind de la film ca instrument de reprezentare și dialog, F-SIDES își propune să construiască o platformă online și offline și un spațiu sigur de discuție și educație.
În cuvintele Ioanei Diaconu, cofondatoarea F-SIDES, “filmele caută să aducă în prim plan o perspectivă feminină și să fie un punct de pornire pentru subiecte precum sororitate, libertatea asupra propriului corp, educația fetelor, violența împotriva femeii, explorarea sexualității, maternitate sau comunicarea intergenerațională.”
Proiecțiile de film vor fi dublate de dezbateri care vor aprofunda tema lunară a cineclubului propunând subiecte de referință, discuție și acțiune împreună cu invitați speciali.
“Vrem astfel să ne întoarcem mereu către realitatea și comunitatea din România, oferind o voce și un spațiu de expresie pentru experiențele cât mai multor femei”, a continuat Ioana Diaconu.
“Cineclubul va căuta să ofere publicului un set de instrumente prin care să analizeze propriile experiențe și un spațiu în care acestea să fie împărtășite, inclusiv un newsletter lunar cu informații și resurse adiționale.”
Conform unei analize realizate de F-SIDES, 17.5% dintre filmele lansate în 2019 în cinematografele din România au fost regizate sau co-regizate de femei, ceea ce reflectă cifrele la nivel european și mondial. În ultimii 10 ani, 19% dintre producțiile românești din cinematografe au fost regizate sau co-regizate de femei. De asemenea, European Audiovisual Observatory, atrage atenția că la nivel european numai unul din cinci filme este regizat de o femeie.
Proiectul F-SIDES este construit în jurul conceptului ”female gaze”, un termen care provine din teoria de film feministă, reprezentând perspectiva privitorului de gen feminin. Acesta a apărut ca răspuns la termenul ”male gaze”, adus în atenția publică în 1975 de teoreticiana feministă de film Laura Mulvey, care spune că filmul Hollywoodian prezintă cu precădere perspectiva unui personaj sau regizor bărbat, în care personajul feminin îndeplinește o singură funcție, pe două nivele: obiect erotic pentru personajele din film și obiect erotic pentru spectator.
Conceptul de ”female gaze” urmărește să redea autonomia și inițiativa privirii feminine și să o scoată din statutul de obiect al dorinței. Susținând această idee, lansarea Cineclubului F-SIDES este însoțită de un manifest dedicat conceptului de female gaze și a necesității imperative a unei comunități care caută, discută, vede și dă publicului mai multe filme făcute de femei.