Anda Măgheruşan, o tânără de 31 de ani din Bistrița, a ajuns să fie marinar pe yachtul unui şeic din Qatar.
Anda lucrează pe un yaht privat de 53 de metri, format din echipaj internaţional cu 13 oameni la bord, aparţinând familiei regale a Qatarului, mai exact a unuia dintre şeici. Poziţia sa este de şefă a stewardeselor, fiind responsabilă de o echipă de 4 fete de pe continente diferite. Responsabilitatea româncei este să le organizeze celor patru programul de muncă, să se ocupe de aprovizionarea echipajului, de programarea şi organizarea posibilelor excursii făcute cu proprietarii în porturile unde ajunge yacht-ul. Anda lucrează direct cu bucătarul pentru a oferi un prânz sau o cină, sau orice doreşte oaspetele yahtului.
„Noi suntem pregătiţi să putem oferi aproape orice. Practic, este un fel de hotel de 7 stele plutitor. Yacht-ul este amarat în Beirut, Libanul fiind o ţară deosebit de interesantă. Urmează să avem sezonul de vară pe Marea Mediterană, punctele fierbinţi fiind Coasta de Azur a Franţei, Coasta Amalfi a Italiei şi, desigur, Insulele Baleare. Munca la bord este foarte sistematizată, disciplina este la ordinea zilei. Când oaspeţii nu sunt la bord, programul de muncă este de la 8 dimineaţă până la ora 17, după care programul este liber. Suntem în port cam 80 la sută din timp, doar că locuim toţi împreună, ieşim, mâncăm împreună”, a declarat Anda Măgheruşan pentru Mediafax.
Deși a absolvit Facultatea de Studii Economice şi Gestiunea Afacerilor, ea a ales să fie marinar. La început ajuta la manevrarea parâmelor, dar cursurile de navigaţie făcute la Rotterdam şi cele în domeniul ospitalităţii şi a cunoaşterii vinurilor au ajutat-o să urce în funcţie.
„Meseria de marinar, pe cât este de interesantă, pe atât e şi de grea. La început nu credeam că va fi atât de greu din punct de vedere psihologic să practic o meserie de bărbaţi şi, mai ales, să răspund criteriilor de profesionalism şi de satisfacere a cerinţelor de lucru. Responsabilităţile şi orele lungi de muncă au fost exact la fel ca cele ale unui bărbat, nu se face niciodată diferenţă de sexe. Nu este loc de smiorcăieli, fragilitate sau orice fel de scuză. Am avut parte de misoginism şi discriminare, începând de la glume legate de puterea fizică, de exemplu, când trebuia să aduc parâmele foarte grele înapoi pe punte, până la navigaţia în sine pe punte unde, dacă este văzută o femeie, mereu va fi un bărbat cu îndoieli. Dar nu m-am lăsat niciodată intimidată, dimpotrivă m-am ambiţionat mai mult”, a mai povestit Anda Măgheruşan corespondentului Mediafax.