INTERVIU EXCLUSIV | Martin Österdahl (director executiv Eurovision): Motivația de a lucra în industriile culturale trebuie să vină dintr-o nevoie de a o face

Celebrități, CoolNews, NEWS
share

Născut și crescut în Suedia, Martin Österdahl are o carieră lungă și impresionantă în domeniul media. Autorul este producător de televiziune și a fost director de programe al SVT, iar începând din 2020 este director executiv al Concursului Eurovision. De-a lungul timpului a produs unele dintre cele mai de succes show-uri TV din Suedia, precum „Expedition Robinson,” „Allt för Sverige,” și „Melodifestivalen,” fiind și autorul unei serii thriller de succes – Max Anger.

Österdahl a publicat prima carte în 2016, iar odată cu Sfârșitul Anului Nou autorul s-a impus drept una dintre cele mai captivante voci noi ale subgenului domestic noir.

Sfârșitul Anului Nou este un thriller tensionat, combinat cu dramă psihologică, cu o răsturnare de situație incredibilă – un roman perfect pentru iubitorii genului, dar și pentru cei ce își doresc să descopere acest tip de acțiune trepidantă care se desfășoară ca într-o piesă de teatru pe care nu o poți uita după ce ai închis ultima pagină.

Un dineu cu final dezastruos. Un trecut păstrat secret. Ebba și Marlon, doi adolescenți, sunt îndrăgostiți nebunește unul de celălalt și organizează un plan prin care să își întâlnească reciproc părinții. Când toți cei șase se strâng sub același acoperiș la un dineu de Anul Nou, nerăbdarea plină de emoții se transformă rapid în groază. Se pare că adulții au un trecut comun, iar atmosfera se împovărează de o tensiune apăsătoare. Ce s-a întâmplat, de fapt, în viața lor din trecut? O dramă claustrantă în care tensiunea crește de la o pagină la alta și care explorează întunericul ascuns dedesubtul relațiilor interpersonale de zi cu zi.

Cum a început pasiunea ta pentru scris și ce te-a determinat să te avânți în lumea literaturii după o carieră remarcabilă în televiziune?

(MO) – Pasiunea mea pentru scris a început când eram foarte tânăr, petrecând mult timp în camera mea, scriind atât muzică, cât și ficțiune. Am fost inspirat de cărți minunate precum Răpit de Robert Luis Stevenson și Stăpânul Inelelor de JRR Tolkien, unde imaginația m-a lăsat să zbor către ținuturi străine și aventuri palpitante. Ceea ce m-a condus către scris, după mulți ani în televiziune, a fost pur și simplu pasiunea și speranța de a-mi realiza un vis de o viață.

 

Romanul Sfârșitul Anului Nou este considerat un exemplu captivant de noir domestic. Ce te-a inspirat să explorezi acest gen specific în scrierile tale?

(MO) – Ceea ce m-a atras la noir-ul domestic este senzația de suspans care are loc în situații obișnuite cu oameni obișnuiți, în opoziție cu spioni și agenți profesioniști sau detectivi morocănoși. Genul acesta aduce povești extraordinare care au loc în „casa de alături” și găsesc asta intrigant, deoarece face și mai ușor pentru cititori să se identifice cu personajele și să le compare cu propria lor viață.

 

Cum a fost experiența de a publica prima ta carte în 2016 și cum crezi că stilul tău de scriere s-a dezvoltat de atunci?

(MO) – Prima carte mi-a luat aproape 15 ani să o scriu, pe parcursul acestor ani, lucrând intermitent, iar să o văd publicată a fost o adevărată bornă în viața mea, un sentiment de prețuit și de reținut cât voi trăi. De atunci, cred că stilul meu s-a dezvoltat, devenind mai eficient și mai concentrat. Dar tot nu este ușor!

 

În calitate de producător de televiziune și director executiv al Concursului Eurovision, cum îmbini lumea literară cu cea a televiziunii și muzicii?

(MO) – Desigur, sunt ocupatii foarte diferite, dar pentru mine au și multe lucruri în comun. Până la urmă, în televiziune lucrăm cu divertismentul și storytelling-ul și anumite reguli pentru a distra și a atrage publicul sunt universale, de la literatură la televiziune!

 

Care sunt sursele tale de inspirație atunci când creezi personaje complexe și situații dramatice în romanele tale?

(MO) – Mă inspir din cercetare, din lucrurile pe care le citesc. Dar și din viața mea nebună!

 

Există vreun element autobiografic în operele tale de ficțiune, sau personajele și evenimentele sunt complet fictive?

(MO) – În ceea ce scriu amestec experiențe din propria viață, dar pentru a face poveștile interesante, trebuie să schimb, să adaug și să distorsionez lucrurile. Viața mea nu este atât de palpitantă cum ar crede oamenii. Pentru a scrie ficțiune bună, trebuie întotdeauna să te scoți din poveste. Dar în cazul romanului Sfârșitul Anului Nou, anumite medii și situații sunt trăite personal. Cu toate acestea, personajele sunt, din fericire, complet inventate!

 

Există o legătură între operele tale literare și industria muzicală, având în vedere rolul tău în organizarea Concursului Eurovision?

(MO) – Nu în mod specific industria muzicală, cu excepția faptului că adesea ascult muzică când scriu. Însă există conexiuni în ceea ce privește povestirea, tonul și ritmul, desigur!

 

Care a fost cel mai memorabil moment din cariera ta ca producător de televiziune și cum ai adus acea experiență în scrierile tale?

(MO)  – Cele mai memorabile experiențe ale mele ca producător sunt, desigur, legate de Concursul Eurovision, dar încă nu le-am integrat în scrierile mele. Poate într-o zi…

 

Cum îți menții creativitatea și găsești inspirație în lumea provocatoare a industriei culturale?

(MO) – Cred că motivația de a lucra în industriile culturale trebuie să vină dintr-o nevoie de a o face. O nevoie personală, care este mai mare decât un simplu dorință. Am nevoie să scriu pentru a mă simți bine și pentru a fi fericit.

 

Cum percepi evoluția gusturilor cititorilor în genurile literare și în ce măsură te-ai adaptat la aceste schimbări în creațiile tale?

(MO) – Încerc să urmez tendințele deoarece sunt interesat de ceea ce îi interesează pe oameni. Alegerea mea de a scrie în genul noir domestic a fost bazată pe o astfel de observație. Oamenii obișnuiau să fie mai interesați de o „evadare” din realitatea lor de zi cu zi, dar în ultimul timp am observat o schimbare în interesul pentru situații și personaje similare cu realitatea cotidiană. În al doilea rând, desigur, în anumite piețe, cărțile audio au avut un impact uriaș și există anumite aspecte de luat în considerare; lungimea și complexitatea romanelor, săriturile între diferite locuri și timpuri, etc.

 

Există o poveste sau un eveniment din viața reală care a inspirat sau a influențat crearea Sfârșitul Anului Nou?

(MO) – Da, am avut unele experiențe neplăcute cu spitalele și doctorii…

 

România s-a clasat de șase ori în Top 10, prima dată în 2002. Îți amintești vreun moment specific legat de performanța României la Eurovision care te-a impresionat?

(MO) – Cezar, la Eurovision Contest 2013 m-a impresionat cu adevărat. A fost prima dintre cele două ediții ale Concursului Eurovision la care am participat ca Director Executiv. Mi-a plăcut foarte mult acea interpretare a lui!

 

Ce proiecte viitoare ai în minte și cum te vezi evoluând ca scriitor în viitorul apropiat?

(MO) – Am o mulțime de idei și proiecte viitoare! Sper pur și simplu să continui să captivez cititorii din mai multe colțuri ale lumii.

 

În final, ce mesaj ai dori să transmiți cititorilor tăi din România?

(MO) – Fii atent pe cine inviți la masa de Anul Nou!

Articole similare

Reese Witherspoon a anunțat că va lansa o carte thriller împreună cu autorul Harlan Coben

Actrița Reese Witherspoon și-a surprins recent fanii cu o veste entuziasmantă: va lansa primul său t...

Câștigătorul Eurovision 2024 militează pentru „al treilea gen”. Ce mesaj le-a transmis fanilor...

Cântărețul elvețian Nemo a fost întâmpinat cu mare entuziasm de peste 100 de fani pe Aeroportul din ...

Eurovision 2024: Au fost selectate primele 10 ţări finaliste. Moldova nu s-a calificat

În urma primei semifinale a prestigiosului concurs muzical Eurovision, care a avut loc marți seara l...